현실인식에 기반을 둔 따스하고 아름다운 채색의 세계
미술에서 말하는 창작이란 이전에 존재하지 않았던 새로운 조형언어 및 형식을 만들어내는 일이다. 따라서 창작의 본령은 부단히 새로움을 추구하는데 있다. 근래 장르간의 경계가 무너지면서 작가들이 운신할 수 있는 폭이 크게 확장되었다. 평면에서 입체, 입체에서 평면으로 전통에서 현대, 현대에서 전통으로 오가는 일이 아무렇지 않게 되었다. 다시 말해 창작이라는 대명제를 만족시킬 수만 있다면 보다 다양한 시각 및 재능으로 자신의 존재를 들어낼 수 있는 시대가 된 셈이다.
김해선은 최근 채색화에 전념하고 있다. 오랜 동안 수묵화 전문 작가로서 활동해온 경력으로 보면 채색화를 한다는 자체가 놀라운 일일 수 있다. 하지만 수묵화뿐만 아니라 한 때는 도자기 그림에 관심을 가졌던 사실을 상기하면 조형적인 변신은 그럴 수 있는 일로 받아들일 수 있다. 더구나 최근 화단의 장르간의 경계가 무너진 상황에서 볼 때 결코 관심거리가 아닐 수도 있다. 열정적인 창작활동을 하는 작가에게는 새로운 장르에 대한 관심은 자연스러운 일일 수 있기에 그렇다.
채색화를 시작한 이래 그 누구도 따르기 벅찰 만큼 많은 작업량을 가졌다. 불과 수년 동안에 제작된 작품이라고 믿기 어려울 정도의 많은 작업량이다. 일회적인 필법의 수묵화가 아닌, 오랜 시간 및 공력이 요구되는 채색화로서 감당하기 힘든 작업량이 그저 놀라울 따름이다. 80-300호에 이르는 대작이 수십 점에 이를 정도이니, 이처럼 많은 작업량이 나올 수 있었던 것은 새로운 재료 및 표현양식에 대한 흥취에서 비롯되는 일이다. 채색화 전시회에서 이 정도 규모의 작품을 본 일이 거의 없다. 한마디로 보이지 않는 힘의 유인, 또는 자기흥취가 아니고는 이루어질 수 없는 결과이다.
작업 기간에 비해 예상을 훨씬 뛰어넘는 작업량은 오로지 자신의 작업에 대한 신념과 열정의 소산이다. 색채에 관해 금욕적이라고 할 수 있는 수묵화에 비해 채색화는 무한한 자유를 누린다. 자유롭게 색채를 사용할 수 있다는 사실만으로도 큰 기쁨일 수 있다. 더구나 소재의 선택에 제한이 없다는 사실이야말로 자유로운 창의성을 전제로 하는 창작활동에는 가장 큰 기쁨일 수 있다. 채색작업은 이렇듯이 다양한 소재 및 색채의 사용을 통해 표현의 영역을 크게 확장하는 계기가 되었다.
수묵화는 채색을 억제함으로써 그 표현영역이 협소할 수 밖에 없다. 즉, 소재 및 제재의 선택에서 제한적이다. 이에 비해 채색화는 거의 무제한적인 소재선택의 자유를 허용한다. 그의 채색작업이 다양한 소재 및 제재를 아우르고 있다는 사실이 이를 뒷받침한다. 채색화의 전통적인 화목이라고 할 수 있는 화조는 물론이려니와 소소한 일상의 에피소드를 포함하여 전통적인 생활양식과 관련된 민속기물이나 문양에도 시선을 던진다.
무엇보다도 사실적인 묘사를 기반으로 하는 그의 채색화는 일상의 시선을 따라가는데 익숙하다. 가족의 일상으로부터 시작하여 신앙생활과 연관된 성서의 내용과 여행지의 소견도 큰 부분을 차지한다. 그 자신을 중심으로 하여 전개되는 소소한 일상의 정경들이 그대로 그림의 소재가 되는 것이다. 그러기에 그의 채색화는 전통적인 화목을 그대로 따르는 보편적인 채색화와는 다른 시각에서 보아야 한다. 전통에 갇혀있지 않고 오늘을 살고 있는 그 자신의 생생한 시선을 중시하는 것이다.
그의 채색화는 전통을 기반으로 하면서도 그 습속을 그대로 따르지 않고 자신만의 관점으로 세상과 마주하려는 의지가 강하다. 이러한 태도는 명확한 현실인식이야말로 현대회화의 속성임을 천명하는 일이다. 거의 맹목적으로 전통적인 누습에 얽매어 왔던 선대화가들과는 다른 길을 가겠다는 입장인 셈이다. 그 자신이 보고 느끼는 생생한 현실이야말로 보다 실제적인 감동을 유발하는 요인일 수 있음을 자각하는 결과이리라.
채색화의 영역에서 서양화적인 시각의 자연풍경을 묘사하는 경우 흔치 않다. 채색재료라는 사실을 알지 못한 채 선입견 없이 작품과 마주했을 때 서양화를 보는 듯 싶은 착각에 빠질 수 있다. 서양회화로서의 풍경화의 소재 및 구도를 그대로 적용하는 작품이 적지 않다는 사실이 이를 뒷받침한다. 물론 자세히 보면 소재의 배치 및 구성에서 자의적인 해석에 의해 서양화와는 다른 면이 적지 않다. 그럼에도 불구하고 설핏 보면 서양적인 풍경화로 받아들일 수 있는 부분이 적지 않다. 이러한 점은 풍경을 소재로 한 작업이 대작이라는 사실과 무관하지 않다.
그의 작업은 조형적인 형식에 대한 고민보다는 아름다운 세상을 그저 담담한 시각으로 펼쳐놓은 것만으로도 충분히 자기 몫을 할 수 있다는 시각에서 출발한다. 그래서일까. 눈에 보이는 현실에 충실하면서 회화적인 아름다움을 강조하는데 의미를 둔다. 다시 말해 현실적인 풍경을 회화적인 이미지로 변환하는 과정에서 세상에 대한 그 자신의 긍정적인 시각을 그대로 반영한다.
그의 작품 가운데는 음악적인 소재를 이용하는 경우도 적지 않다. 악보의 기호를 재해석하여 배치하거나 오선지나 피아노 등을 도입하여 음악적인 분위기를 표현한다. 바이올린을 연주하는 손녀를 묘사한 작품도 이에 해당한다. 어쩌면 세상의 아름다움을 전하는데 가장 선도적인 역할을 하는 것이 그림과 음악이라는 사실에 동의한다면, 그가 추구하는 조형세계의 목표가 어디에 있는가를 유추할 수 있다.
다시 말해 꽃이나 새, 나비와 같은 자연미를 상징하는 시각적인 존재와 더불어 청각을 통해 생의 희열을 맛보게 하는 음악이야말로 또다른 아름다움의 상징이다. 그런 의미에서 그가 음악적인 소재를 즐겨 사용하는 것은 우리들의 세상, 즉 현실세계가 얼마나 아름다운 곳인지를 실증하려는 것임을 짐작케 한다.
이로써 알 수 있듯이 그는 현실적인 이미지에 회화적인 이미지를 덧붙임으로써 실제와는 다른 시각적인 아름다움을 추구한다. 아름답지 않은 부분은 소거하고 대신에 그 자리에는 회화적인 이미지로 채움으로써 실제와는 다른 회화적인 환상을 구현하는 식이다. 그렇다고 해서 현실을 과장하거나 왜곡하지는 않는다. 단지 바라보는 것만으로도 충분히 아름다운 세상을 단지 회화적으로 해석하여 보여주겠다는 것이다.
그래서인지 그의 작품과 마주하면 이 세상이 그대로 유토피아라는 사실을 깨닫게 된다. 감성을 자극하는 것이 반드시 아름다운 꽃이나 나비, 새에 국한되는 것이 아니라는 시각이다. 자연 전체 그리고 인간의 삶의 정경 그 어느 것 하나 아름답지 않은 것이 없다는 사실을 상기시킨다. 이렇듯이 그의 채색화에는 마술적인 아름다움이 존재한다. 그 아름다움의 본원 또는 정체는 과연 무엇일까. 그것은 한마디로 긍정의 시각 및 인식에 있다. 이 세상에 존재하는 물상 그 어느 것 하나라도 아름답지 않은 것이 없다는 절대적인 긍정의 시각이 그의 작품 세계를 관류하는 회화적인 사상이자 철학이다.
범신론적인 관점에서 출발하는 그의 조형세계는 소재 하나하나에 심혈을 기울였다는 흔적이 역력하다. 아무리 작은 소재일지라도 결코 하찮게 여기는 일이 없다. 진실한 관심과 애정을 쏟아 작업한다. 이는 전체적인 하모니, 즉 조화를 위해서는 반드시 필요한 일이다. 실제로 200-300호에 이르는 대작의 경우 어느 한 부분도 비어있다는 느낌이 없이 꽉 차있다는 인상이다. 일반적으로 다양한 소재를 아우르는 대작의 경우 중심적인 이미지를 위주로 묘사되기 십상이다. 그러기에 부제는 개략적으로 묘사하는 경우도 적지 않다. 이에 반해 그의 작품에서는 그런 부분을 찾아보기 쉽지 않다. 화면의 중심뿐만 아니라 외연에도 동일한 정성과 애정으로 작업한다.
그의 채색화는 채색화의 농채 위주의 색채이미지에서 벗어나 담채에 가까운 색채이미지를 선호한다. 그래서인지 전체적으로 온화하고 부드러우며 포근한 느낌이다. 작품에 따라서는 옅은 안개풍경을 연상시키기도 한다. 색채가 연하다는 것은 시각적인 자극이 없다는 점과 상통한다. 원색이나 농채는 아무래도 시각을 자극하기 마련이어서 설령 꽃을 소재로 한 경우에도 따스하다는 느낌이 없다. 하지만 그의 채색화는 밝고 맑고 옅은 색채이미지로 인해 감상자의 시선을 아주 편하고 따뜻하게 받아들인다. 이러한 감상은 중간 색조가 가지고 있는 마법이라고 할 수 있다.
그의 채색화는 기존의 전통적인 채색화를 기반으로 하면서도 자의적이고 주관적인 시각을 덧붙임으로써 보다 실제적인 시각으로 세상과 마주하고 있는 것이다. 더구나 풍경화로 시선을 옮김으로써 화조화를 중심으로 전개돼온 채색화의 표현영역을 크게 확장할 수 있게 되었다.
이러한 결과는 현실성이야말로 현대회화가 추구해야 할 길일 수 있음을 시사한다. 세상을 바라보는 시각을 다각화함으로써 보다 풍부한 내용과 형식적인 아름다움이 가능하다는 인식에 기인한다. 그래서일까 그의 작품은 결코 공허하지 않다. 막연한 관념의 놀음이 아니라 생생한 현실에서 근거하는 보다 실제적인 조형적인 환상을 실현하고 있는 까닭이다.
신 항 섭 (미술평론가)
A World of beautiful and warm color, based on reality
Creation called in painting art is a work to generate formative language and form which does not exist in the past. Therefore, the main purpose of the creation is to seek something new. In recent years, boundary between genres has been increasingly blurred, giving artists many options to be utilized. It means that shifting between 2D - 3D, tradition-modern arts has become nothing new. To put it another way, as long as artists satisfy creative filed, he or she can reveal their existence via various visual effects and their talents.
Kim, Hae-seon has been focusing on colored painting. It might be startling that he is doing colored paining despite of her long experience in ink-and-wash-painting. However, her transformation may be understandable as he once had interest in ceramic painting as well as ink-and-wash-painting. Furthermore, given its blurred line in arts, her transformation may be considered normal. For ambitious artists, seeking a new genre might be a natural desire.
Having perfect transformation, he has completed many works, to the extent that normal person may hardly achieve. You may be hard to believe that the number of works he completed has been achieved within only few years. It is really amazing as all works are colored paintings required huge amount of times and effort, not an ink-and-wash-painting of typical type. With many large-scale works, reaching to #80-300 canvas size, it is judged that he might be inundated with new materials and mode of expression. I have rarely seen such an exhibition which reveals the countless works. To sum up, it is nothing but a result which cannot be achieved without self-excitement and attraction driven by unknown energy.
Amount of work done exceeding the amount of expectation represents belief and ambition possessed by artists. Comparting to ink-and-wash-painting, a color-continent art, colored painting allows artists to enjoy unlimited colors. Therefore, the artist may be excited about using many colors without any limit. On top of that, the fact that there is no restraint on material would be the greatest pleasure for creative work which is based on free creativity. As mentioned, colored painting has served as momentum for largely extending expression realm via the use of various colors and materials.
With restrained color use, an ink-and-wash-painting allows only a limited expression realm, giving artist limited options for material and colors to be used. But, in contrast, colored painting allows unlimited options in terms of material and colors. It is proved by his works covering various materials and colors. He focuses on not only Hwa-jo (Flowers and birds), a traditional object of colored paintings, but also many episodes during daily life, including folklore object and pattern related to traditional life style.
Before all, his colored painting works based on realistic description shows scene of daily life. It carries many subjects from family's daily life to content of bible and travel Everyday life which revolves around him becomes a motive of his works. Therefore, his works must be distinguished from a typical colored painting targeting traditional object. He chooses vivid perspective on his present time rather than being trapped in tradition.
When I see his works, I feel his strong desire which lead him to face the world with his own thinking based on tradition. This attitude explains well that awareness of a reality is characteristic of modern painting. Also, it represents his position that he will choose another way different with a way followed by many predecessors trapped within tradition. This may be a result of recognition that his own daily life is a motive which will deeply touch people's heart.
In colored painting's filed, describing natural landscape of western painting's view is rare. If we face the works without knowing its material (coloring) and any prejudice, we may judge it as western painting. Many works having object and composition of landscape usually used in western paintings may strengthen its impression. To be sure, when it comes to arrangement of object and composition, there are many differences comparing to western paintings. Nevertheless, at the first glimpse, it has still many parts that lead us to recognize it as western painting's landscape. It is linked with the fact that his masterpieces are based on landscape.
His work starts from a view that unfolding beautiful world with neutral perspective, rather than just concerning about formative form, is enough to play its role in painting. So, he puts emphasizes on pictorial beauty while devoting to foreseeable reality. To put it another way, he reflects his own positive perspective about the world during transforming realistic landscape into pictorial image.
Among his many works, we often see musical material. He expressed musical impression by reinterpreting and rearranging musical character or by introducing manuscript paper and piano.
The Work which describes a girl playing a piano is an example. We may analogize the goal of molding world what he is seeking, if we agree on the fact that painting and music play a main role in delivering world's beauty. Along with painting providing visual beauty of nature such as bird or butterfly, music which gives us pleasure via hearing is another symbol of beauty. So, we can assume that he tries to show how this world is filled of beauty through musical materials.
As we have seen above, he seeks a visual beauty which is different with reality, by adding pictorial image into realistic image. Namely, his makes a fantastic world by removing a part not beautiful from the realistic image, and replacing the part with pictorial image. This does not mean that he distorts or exaggerates the reality. He tries to explain the world already full of beauty via pictorial image. It may be why we recognize that this world is already utopia we are looking for when we see his works. He appeals that objects touching our emotion must not be limited to beautiful flower, butterfly or bird. He tries to tell us that every part of our nature and our lives is beauty itself.
As explained, his colored paintings are accompanied with magical beauty. What is the source and identity of that beauty? I shall say that it is positive perspective and awareness. View of absolute affirmation that everything in the world has its own beauty is his principle and philosophy described in his works.
His molding world starting from pantheistic view explains well his devotion to every single material. He does not regard even the small material as not important. He pours true attention and all devotion into the work. This is a vital thing for overall harmony. Indeed, even a large-scale work, reaching to #200-300 canvas size, gives no sense of empty. This is applausable as, in general, a work (having many materials) expressed on such a large-scale canvas often focuses on main image. So, supporting materials is often described very briefly. Unlike these, his works shows no clue of it. He pour same endeavor with same affection to all supporting materials.
He prefers light color to deep color, which is often used in many other colored paintings. It is why his paintings give sense of gentleness and softness.
Some other works conjure up the image of landscape filled with fog. Having light color means there is no visual stimulation. When it comes to deep color, it has relatively higher stimulation. So, even flowered painted with deep colors rarely gives a sense of mildness. But his works provides a sense of relaxation and mildness thanks to light color used in his colored paintings. This is a magic possessed by middle tone.
His works covers more bountiful materials and colors as he adds own subjective perspective into traditional colored paintings. To put it another way, he faces the world with more realistic view, rather than being trapped in old tradition. Besides, he has expanding expression's boundary of colored paintings by shifting its object from flowers and birds to landscape. It suggests that reality is the way to which our modern painting has to go. This is based on the thinking that diversifying perspectives toward the world may lead us to find bountiful things and formative beauty. It may be why his work carries no sense of vacantness. It is because he realizes a realistic and formative fantasy, based on vivid daily life, rather than vague idea.
Shim, Hang-sup, an art critic